IMG_20140403_180759-normal.jpg

Aloin tässä päivänä eräänä pääsiäiskoristeita miettimään. Tuli taas muutenkin into tehdä jotain uutta kotiin. Meillä on aika helposti vaihdettavissa sisustuksen ilme koska perusväritys on musta-harmaa-valkoinen. Nyt talven on ollut sitten tehostevärinä lilan eri sävyt mm. sohvan koristetyynyissä, torkkupeitoissa, kynttilöissä ja kaikenlaisissa muissa pienissä jutuissa. Tuohon olkkarin seinälle olen oksista tehnyt ikäänkuin puun, jonka idean varastin kummitädiltäni ja jostain netistä nappasin idean vähän erilaisista seinä "tarroista" eli kartongista leikattuja erimallisia ja paria eri kokoa olevia perhosia kiinitettynä vain niiden ruumiista niin että siivet on irti seinästä. Ne sitten parvena lentelee puun läpi, seinän halki. Talvella siinä lenteli tietysti mustien ja harmaiden lisäksi tumman liloja perhosia, nyt vaihdoin lilojen perhosten värin. Eli ikinä on ole kokeillut ja sisustuksessa käyttänyt mutta nyt kun tää kirkas auringon keltainen iski mun tajuntaan niin voi että!! Mä olen aivan hullaantunut tästä väriyhdistelmästä!:)

Ylhäällä perhoset talviasussa ja seuraavassa miltä näyttää keltainen :)

 

IMG_20140415_213546-normal.jpg

IMG_20140417_130650-normal.jpg

Tilauksessa ollut klipsuranneke lähti myös pääsiäisen kynnyksellä uuteen kotiinsa. Toivottavasti uusi omistaja on tyytyväinen tuotokseen :)

20140417_135017%20%282%29-normal.jpg

Olkkaria vähän laajemmin... sohva olis niiiiiin vaihdon tarpeessa ettei oo tosikaan! Niiiin haalistunut ja kangas aivan väärä valinta lapsiperheeseen muttttta.. jos sitten sinne seuraavaan kotiin sitten ihan tuore :)

20140415_211127%20%282%29-normal.jpg

Nämä tipuset on vuosia ja vuosia sitten tehnyt mun isä. Kaivettiin pääsiäiseksi esiin ja mikäs sen kivempi kuin että sopivat muutenkin nyt väreiltään sisustukseen :)

 

20140417_153814%20%282%29-normal.jpg

Meillä perinteisesti annetaan pienet lahjat myös pääsiäisenä. Äiti toi tänään heiltä ja mummolta pienet lahjat ja pääsiäismunia. Mullakin on tuola kaapissa lapsille ihan pienet jutut ostettuna. Lisäksi oon aina paketoinut kauniisti antamani pääsiäismunat. Tänä vuonna jotenkin en halunnut niitä munia laittaa vaan ostin ison laatikon sulkaa-mansikka suukkoja. Ikeasta löysin nuo ihanat kelta valko pilkulliset servetit ja musta nauha... se on leikattuja suikaleita sellaisesta ikean halpishalpis paneliverhosta :D Mä ajattelin siis jatkaa tätä mustakeltaista teemaa näihin ja musta näistä tuli aivan mielettömän ihania :) Kävin viemässä parien naapurien ovenkahvoihin myös tällaiset roikkumaan.

Pääsiäinen on mulle tunnearvoltaan ihan yhtä tärkeä kuin  joulu. Mä oon aivan suunnattoman perinnerakas tai lähinnä mua voisi kutsu perinneorjaksi. Mä haluan esim pääsiäisen suhteen toimia just niinkuin on aina toimittu meillä. Mun mummon eli äidin äidin isä oli venäläinen ja ortodoksi. Sieltä vanhan papan ajoilta tulee meidän pääsiäisperinteet. Muistan lapsuudesta kun oltiin mummolassa niin äiti ja mummo katsoi sitä yöjumalanpalvelusta telkkarista ja valmistelivat sunnuntai aamuksi pääsiäisaamiaista, joka on siis mulle se kaikkein tärkein asia pääsiäisessä Ei virpomiset, ei lampaat, ei juhlinnat, vaan se aamiainen. Tottakai sitä odotti ihan hulluna niitä suklaamunia mutta oli jännää käydä nukkumaan kun kuunteli miten äiti puuhaili keittiössä. Aamulla ei saanu myöskään tulla keittiöön ennenkuin kaikki oli valmista.

Kauniisti katettu aamupalapöytä odotti aamulla. Tuolin selkänojassa roikuu pieni lahjapussi josta usein löytyi sukat, pampuloita, huulirasvaa.. jotain sellaista pientä:) On värjättyjä keitettyjä munia, mummon tai äitin tekemiä porkkana-riisi pastejoita ja sitten se mitä odotti yhtä paljon kuin niitä suklaamunia. Pashaa ja Kulitzaa. Pashaa saa kaupastakin mutta mä en ole koskaan maistanut sitä. Telkkarin geelipääkokkienkin olen nähnyt sitä valmistavan, ihan niinkuin  tavallista rahkaa. Mä olen perinyt nyt vanhan sukureseptin, jossa se massa keitetään ja kaadetaan muotteihin ja annetaan jääähtyä. Kulitza taas on eräänlainen pulla. Se leivotaan kolmeen kerrokseen ja laitetaan letit ympäri. Rakenne on kuivempi ja mausteisiin kuuluu lisäksi sahrami. Päälle muotoillaan kirjaimet XB joka tarkoittaa kristus nousi kuolleista. Mä en ole oikeastaan edes uskonnollinen ihminen mutta mä rakastan näitä perinteitä. Ne tuo mieleen lapsuuden onnelliset hetket. Talon emäntä sitten jakaa jokaiselle sen ensimmäisen palan johon vedetään siivu pashaa päälle ja taidan minäkin toivottaa pääsiäiset kuten mummo: "kristus nousi kuolleista, hyvää pääsiäistä".

Sitten saa avata pääsiäismunia! :) Herkut odottaa kaapissa nyt valmiina. Sunnuntaina tulee appivanhemmat syömään ja suoritetaan nuo pashan jako rituaalit sitten uudestaan vielä iltapäiväkahvilla heidän kanssaan. Tykkään :)